Recenzja Komentarza do Kodeksu Etyki Radcy Prawnego albo o znaczeniu „kodeksu” i „komentarza”
Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy znowelizowanego Kodeksu Etyki Radcy Prawnego (dalej: „KERP”), uchwalone w dniu 8 lipca 2022 r. podczas Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych[1].
Spółki osobowe w prawie polskim i włoskim – analiza porównawcza
Poglądy wyrażone w niniejszym opracowaniu są poglądami autora i nie odzwierciedlają poglądów jakiejkolwiek instytucji.
1. Wstęp
Stale utrzymujący się na wysokim poziomie bilans wymiany handlowej pomiędzy Polską a Włochami skłania do refleksji nad możliwościami, jakie daje ten rynek.[1] Silnym impulsem do współpracy jest duża liczba mieszkańców Włoch (prawie 59 mln), wysoko rozwinięta gospodarka[2] oraz wspólne ramy prawa Unii Europejskiej.
Skutki złożenia przedwczesnego odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej
1. Wstęp
Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „P.z.p.”) reguluje postępowanie odwoławcze przed Krajową Izbą Odwoławczą (dalej: „KIO”) w sposób wyczerpujący. Wobec tego w zakresie postępowania odwoławczego nie zdecydowano się na odesłanie do ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego[1] (dalej: „k.p.c.”).
Płatności za prawo do korzystania z usługi dostępu do chmury internetowej a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych
1. Uwagi wprowadzające
Przedmiot opracowania stanowi zagadnienie odnoszące się do tego, czy płatności za prawo do korzystania z usługi dostępu do chmury internetowej ponoszone przez podatnika na rzecz podmiotu powiązanego są objęte zakresem stosowania art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p.[1]), a w konsekwencji, czy na podatniku ciążą obowiązki płatnika z tego tytułu. Autor podejmie próbę wykazania, że płatności te nie są objęte zakresem stosowania art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p., a zatem na podatniku nie ciążą obowiązki płatnika z tego tytułu. Tym samym podatnik nie jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) od należności z powyższej usługi.
Problematyka orzecznictwa dotyczącego „nadużycia prawa do informacji publicznej”
1. Wstęp
Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Przestrzeganie przez organy władzy publicznej tej zasady stanowi emanację demokratycznego państwa prawnego, którego jednym z emblematów jest stan, w którym – zwłaszcza obywatele – mają do niego zaufanie[1], budowane w oparciu o funkcjonowanie zgodnie z zasadą praworządności.
Zmiany w prawie autorskim – nowe przepisy dotyczące umów z twórcami
1. Wprowadzenie
Dokonana nowelizacją z 2024 roku[1], długo oczekiwana, ale i mocno opóźniona[2] implementacja do polskiego porządku prawnego dwóch unijnych dyrektyw prawnoautorskich, tzn. dyrektywy 2019/790[3] (dalej: „dyrektywa CDSM”) oraz dyrektywy 2019/789[4], to zdecydowanie najobszerniejsza zmiana przepisów polskiej ustawy autorskiej[5] (dalej: „u.p.a.p.p.”) na przestrzeni dwóch ostatnich dekad. W tym przypadku istotniejsze niż liczba zmienionych czy dodanych przepisów, jest jednak ich znaczenie dla praktyki obrotu prawnego, w tym praktyki kontraktowej.
Wybrane zagadnienia odpowiedzialności dyscyplinarnej członków korpusu służby cywilnej*
1. Wstęp
Spośród 17 mln pracowników w Polsce sektor publiczny zatrudnia ok. 3,5 mln osób[2], z czego ok. 120 tys. to członkowie korpusu służby cywilnej[3]. Członkowie korpusu służby cywilnej podlegają pragmatyce służbowej, która wyraża się m.in. w obowiązku przestrzegania norm postępowania uregulowanych w ustawach szczególnych względem Kodeksu pracy oraz w kodeksach etyki. Za naruszenie ich postanowień grożą kary, które mogą nakładać przełożeni (dyrektor generalny) oraz komisje dyscyplinarne. Ze względu na liczebność tej grupy pracowników oraz ich szczególną sytuację prawną warto przyjrzeć się temu, na czym polega specyfika zawodu członka służby cywilnej. Na szczególną uwagę zasługuje problematyka odpowiedzialności dyscyplinarnej tych pracowników. Z uwagi na obszerność tematyki w niniejszym artykule zostaną omówione jedynie wybrane zagadnienia odpowiedzialności dyscyplinarnej członków służby cywilnej. Artykuł koncentruje się na przepisach, na gruncie których często dochodzi do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, natomiast przywołane zostaną jedynie orzeczenia sądów powszechnych.
(dostęp: 30.11.2024).
Dostęp do akt postępowania cywilnego zawierających informacje niejawne
1. Wstęp
Zasady ochrony informacji niejawnych reguluje ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych[1]. Informacją niejawną są takie materiały, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogłoby spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania. Informacjom niejawnym nadaje się klauzule, tj. odpowiednio „ściśle tajne”, „tajne”, „poufne” albo „zastrzeżone”. Informacje podlegają ochronie od chwili nadania klauzuli tajności do czasu zniesienia lub zmiany tej klauzuli.
Polecenia w testamentach oraz wykonawca testamentu
1. Wstęp
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami spadkowymi dziedziczyć można wyłącznie na podstawie ustawy albo na podstawie testamentu. Powołanie do spadku na podstawie testamentu ma pierwszeństwo przed powołaniem do dziedziczenia wynikającym z ustawy, w konsekwencji w zakresie, w jakim dochodzi do dziedziczenia na podstawie testamentu, wyłączone zostaje dziedziczenie ustawowe[1].
Płatności dodatkowe w umowach konsumenckich
1. Wstęp
W ustawie o prawach konsumenta[1] wprowadzono szczególne regulacje dotyczące naliczania płatności dodatkowych w umowach, które przedsiębiorcy zawierają z konsumentami. Regulacje te są istotne zwłaszcza w sektorach gospodarki, w których usługi świadczone konsumentom mają złożony charakter, co przekłada się na zróżnicowanie elementów wynagrodzenia pobieranego przez przedsiębiorców. Często wyróżnia się wtedy wynagrodzenie główne oraz szereg opłat dodatkowych. Odnosi się to m.in. do umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz cyfrowych.
Wyrok TSUE z 17 października 2024 r. (C-76/22, Santander Bank Polska)
Tomasz Jaroszyński
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczył wykładni art. 25 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniającej dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010[1] (dalej: „dyrektywa 2014/17/UE”). Wniosek złożono w ramach sporu między QI, działającą w charakterze konsumenta, a Santander Bank Polska S.A. (dalej: „Bank”) w przedmiocie wysokości obniżki całkowitego kosztu kredytu związanego z nieruchomością mieszkalną w następstwie przedterminowej jego spłaty przez QI.
Wyrok TSUE z 24 października 2024 r. (C-347/23, Zabitoń)
(ochrona konsumentów, umowa kredytu hipotecznego indeksowanego do waluty obcej)
Tomasz Jaroszyński
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczył wykładni art. 2 lit. b dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich[1] (dalej: „dyrektywa Rady 93/13/EWG”). Wniosek złożono w ramach sporu między LB i JL (dalej: „powodowie”) a Getin Noble Bank S.A. (dalej: „Bank”) w przedmiocie żądania zwrotu rat zapłaconych na podstawie umowy kredytu hipotecznego indeksowanego do waluty obcej.
Europejska inicjatywa obywatelska w świetle zarejestrowanych wniosków
1. Wstęp
Europejska inicjatywa obywatelska (dalej: „inicjatywa”, „EIO”) to traktatowy instrument zbliżony do tzw. pośredniej inicjatywy legislacyjnej, umożliwiający obywatelom Unii Europejskiej (dalej: „UE”, „Unia”) zwrócenie się do Komisji Europejskiej (dalej: „Komisja”) o przedłożenie projektu aktu prawnego UE w określonej sprawie. Został on wprowadzony do prawa UE na mocy Traktatu z Lizbony i jest pierwszym tego rodzaju instrumentem ponadnarodowej inicjatywy prawodawczej[1]. Deklarowanym celem tego mechanizmu jest zwiększenie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne UE, a tym samym wzmocnienie legitymacji demokratycznej w Unii[2].
Ochrona konsumentów w świetle ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej
1. Wstęp
W dniu 9 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (dalej: „u.p.k.e”)[1] wraz z ustawą wprowadzającą (dalej: „u.w.p.k.e”)[2]. U.p.k.e stanowi implementację Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (dalej: „E.k.ł.e.” lub „Kodeks”)[3] i w całości zastępuje obowiązującą od blisko 20 lat ustawę – Prawo telekomunikacyjne (dalej: „u.p.t.”)[4].
Prawo komunikacji elektronicznej
1. Wprowadzenie
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (dalej: „u.p.k.e.”)[1] weszła w życie w dniu 10 listopada 2024 r. Ustawa ta implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (dalej: „E.k.ł.e.”)[2] oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 z dnia 23 listopada 2022 r.[3] U.p.k.e. zastąpiła obowiązującą prawie przez 20 lat ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne[4] (dalej: „u.p.t.”).
Wyrok TSUE z 11 lipca 2024 r. (C-757/22, Meta Platforms Ireland)
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczył wykładni przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)[1] (dalej: „RODO”).
- ! Zasady publikowania w dziale „Prawo i praktyka”
- Aplikacja radcowska
- Cyberbezpieczeństwo
- Etyka zawodowa
- Glosy
- Informacja publiczna
- Juryslingwistyka
- Kryminalistyka
- Legislacja
- Między historią a prawem
- Obrót gospodarczy
- Ochrona danych osobowych
- Ochrona środowiska
- Odpowiedzialność dyscyplinarna
- Orzecznictwo
- Partnerstwo publiczno-prywatne
- Polemiki
- Polityka przestrzenna
- Postępowanie administracyjne
- Postępowanie cywilne
- Postępowanie karne
- Postępowanie przed Komisją Śledczą
- Postępowanie sądowoadministracyjne
- Prawa konsumenta
- Prawo administracyjne
- Prawo autorskie
- Prawo budowlane
- Prawo cywilne
- Prawo finansowe
- Prawo fundacyjne
- Prawo gospodarcze
- Prawo handlowe
- Prawo informacji publicznej
- Prawo karne
- Prawo komunikacji elektronicznej
- Prawo konstytucyjne
- Prawo konsularne
- Prawo konsumenckie
- Prawo krajów UE
- Prawo lotnicze
- Prawo medyczne
- Prawo nieruchomości
- Prawo nowych technologii
- Prawo oświatowe
- Prawo podatkowe
- Prawo pracy
- Prawo restrukturyzacyjne
- Prawo rodzinne
- Prawo rolne
- Prawo spółdzielcze
- Prawo spółek
- Prawo Unii Europejskiej
- Prawo upadłościowe i naprawcze
- Prawo za granicą
- Prawo zamówień publicznych
- Procedura cywilna
- Procedura karna
- Procedury prawne
- Samorząd radców prawnych
- Tajemnica zawodowa
- Teoria prawa
- Ubezpieczenia społeczne
- Ustrój sądów
- Usługi prawnicze
- Wykonywanie zawodu radcy prawnego
- Zamówienia publiczne