Ważniejsze zmiany planowane w Kodeksie prac
                Katarzyna Mieszkowicz
 
1. Wstęp
W ciągu ostatnich kilku miesięcy zainteresowanie praktyków i teoretyków prawa budzi kwestia zmian w Kodeksie pracy (dalej też: ,,k.p.”), realizujących założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej[1] (dalej: „dyrektywa w sprawie warunków pracy w UE”) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE[2] (dalej: „dyrektywa work-life balance”).
            
Odszkodowanie zasądzone na podstawie art. 183d Kodeksu pracy jako sankcja skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca.
                Monika Domańska
 
Zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników w dobie pandemii COVID-19
                
Małgorzata Zając-Rzosińska
 
Wstęp
Już ponad rok pracodawcy oraz pracownicy mierzą się ze skutkami epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Ze względu na jej ciągły rozwój podejmowane dotychczas działania mające na celu zminimalizowanie skutków epidemii, z perspektywy czasu niestety okazały się niewystarczające. Pomimo skorzystania z instrumentów wsparcia przewidzianych w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych[1] (dalej: „ustawa COVID”) wielu pracodawców nadal znajduje się w niestabilnej sytuacji finansowej, wymuszającej w obliczu trwania pandemii, podejmowanie działań restrukturyzacyjnych mających na celu optymalizację kosztów.
Czas pracy pracowników w dobie pandemii COVID-19
                Wstęp
Z dniem 20 marca 2020 r. został wprowadzony w Polsce stan epidemii[1]. Działanie to wynikało z konieczności wprowadzenia właściwych rozwiązań w związku z rozpowszechniającą się na świecie pandemią spowodowaną wirusem SARS-CoV-2. Uzasadnieniem dla wprowadzenia stanu epidemii była „konieczność podjęcia działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych celem zminimalizowania skutków epidemii”, o których mowa w art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi[2].
- ! Zasady publikowania w dziale „Prawo i praktyka”
 - Aplikacja radcowska
 - Cyberbezpieczeństwo
 - Etyka zawodowa
 - Glosy
 - Informacja publiczna
 - Juryslingwistyka
 - Kryminalistyka
 - Legislacja
 - Między historią a prawem
 - Obrót gospodarczy
 - Ochrona danych osobowych
 - Ochrona konsumenta
 - Ochrona środowiska
 - Odpowiedzialność dyscyplinarna
 - Orzecznictwo
 - Partnerstwo publiczno-prywatne
 - Polemiki
 - Polityka przestrzenna
 - Postępowanie administracyjne
 - Postępowanie cywilne
 - Postępowanie karne
 - Postępowanie przed Komisją Śledczą
 - Postępowanie sądowoadministracyjne
 - Prawa konsumenta
 - Prawo administracyjne
 - Prawo autorskie
 - Prawo budowlane
 - Prawo cywilne
 - Prawo finansowe
 - Prawo fundacyjne
 - Prawo gospodarcze
 - Prawo handlowe
 - Prawo informacji publicznej
 - Prawo karne
 - Prawo komunikacji elektronicznej
 - Prawo konstytucyjne
 - Prawo konsularne
 - Prawo konsumenckie
 - Prawo krajów UE
 - Prawo lotnicze
 - Prawo medyczne
 - Prawo nieruchomości
 - Prawo nowych technologii
 - Prawo oświatowe
 - Prawo podatkowe
 - Prawo pracy
 - Prawo restrukturyzacyjne
 - Prawo rodzinne
 - Prawo rolne
 - Prawo spółdzielcze
 - Prawo spółek
 - Prawo Unii Europejskiej
 - Prawo upadłościowe i naprawcze
 - Prawo za granicą
 - Prawo zamówień publicznych
 - Procedura cywilna
 - Procedura karna
 - Procedury prawne
 - Samorząd radców prawnych
 - Tajemnica zawodowa
 - Teoria prawa
 - Ubezpieczenia społeczne
 - Ustrój sądów
 - Usługi prawnicze
 - Wykonywanie zawodu radcy prawnego
 - Zamówienia publiczne