08.05.2021

Sejm: Kluby proponują poprawki do zmian w prawie ws. pijanych kierowców

opublikowano: 2015-02-04 przez:

Kluby PiS, PSL i SLD zaproponowały w środę poprawki do projektu zmian w prawie, który ma pomóc w walce z nietrzeźwymi kierowcami. Projektem ponownie będzie musiała zająć się sejmowa komisja.

Podczas sejmowej debaty przedstawiciele wszystkich klubów zgodzili się, że ulepszenie przepisów mających zwalczać problem nietrzeźwych kierowców jest konieczne.

PiS chce m.in. powrotu do - wykreślonej na etapie prac komisji sejmowej - propozycji sądowej konfiskaty samochodu w przypadku stwierdzenia, że kierowca był nietrzeźwy.

W tej kwestii PiS poparł także klub Sprawiedliwej Polski. "Rozwiązanie takie jest wyjątkowo skuteczne w krajach, w których jest stosowane" - mówił przedstawiciel tego klubu Patryk Jaki, przywołując przykłady Francji i Litwy.

"Ja tych przykładów nie kwestionuję, ale orzekanie przepadku samochodu, to także problem dla państwa. Większe koszty niż pożytki. Nałożylibyśmy na państwo obowiązek przejmowania także samochodów powypadkowych lub przeznaczonych do kasacji" - odpowiadał wiceminister sprawiedliwości Jerzy Kozdroń. Według niego skuteczniejsze są kary finansowe i nawiązki nakładane na sprawców.

PiS proponuje też, aby wobec nietrzeźwych lub odurzonych kierowców nie było można orzekać kar w zawieszeniu.

Z kolei poprawki PSL i SLD odnoszą się do przepisów umożliwiających zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. Jak wskazywali przedstawiciele tych klubów, propozycja nie dotyczy głównej tematyki nowelizacji oraz budzi wątpliwości konstytucyjne, gdyż - ich zdaniem - byłaby to dodatkowa kara administracyjna za czyn już ukarany jako wykroczenie.

Dyskusja o nietrzeźwych kierowcach powróciła na początku zeszłego roku, po tragicznym wypadku w Kamieniu Pomorskim spowodowanym przez pijanego kierowcę, który śmiertelnie potrącił sześć osób, w tym 9-letnie dziecko; dwoje kolejnych dzieci zostało rannych.

Na kanwie tej sprawy już w styczniu 2014 r. zaczęto rozważać zmianę i ulepszenie przepisów. Prace podjęły resorty sprawiedliwości, infrastruktury i MSW. Także poszczególne partie zgłosiły kilka różnych pomysłów. Łączne prace nad zgłoszonymi projektami zmian m.in. w Kodeksie karnym, Kodeksie karnym wykonawczym oraz Prawie o ruchu drogowym i Ustawie o kierujących pojazdami podjęła latem zeszłego roku sejmowa komisja nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach. Przed miesiącem przedstawiła ona sprawozdanie z prac.

Projekt zakłada m.in., że wobec nietrzeźwych kierowców sąd razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy zasądzałby też nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to 5 tys. zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów i osób odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka wynosiłaby co najmniej 10 tys. zł.

Zgodnie z propozycją w przypadku recydywy, czyli ponownego skazania kierowcy za jazdę po pijanemu, sąd orzekałby dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Odstąpienie od tego środka karnego mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. Minimalny okres zakazu prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd wobec "recydywistów" wynosiłby 3 lata.

Kolejną zmianą ma być wprowadzenie nowego typu przestępstwa: sankcjonowane w trybie prawa karnego stałoby się prowadzenie pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień - po tym gdy wobec kierowcy został orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Groziłoby za to do dwóch lat więzienia.

Projekt wprowadza obowiązek wyposażenia aut prowadzonych przez osoby skazane za jazdę po pijanemu w blokadę alkoholową (tzw. alcolock). Taka blokada uniemożliwiałaby uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekraczałby 0,1 mg alkoholu w 1 dm sześc. W przepisach jest to próg, od którego rozpoczyna się "stan po spożyciu alkoholu". Obowiązek stosowania alcolocków dotyczyłby tych kierowców, którzy będą się starać o przywrócenie uprawnień, gdy orzeczono wobec nich zakaz prowadzenia pojazdów.

Teraz zgłoszone w środę poprawki musi zaopiniować komisja ds. zmian w kodyfikacjach. Sejm będzie głosował nad projektem oraz zgłoszonymi do niego poprawkami najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu. (PAP)

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy