17.11.2018

Buduj zasięg i wizerunek w sieci cz. 1 – strona internetowa

opublikowano: 2018-08-29 przez: Mika Ewelina

Strona internetowa kancelarii prawnej jest podstawowym miejscem, w którym potencjalny klient będzie szukał informacji na temat prawników, zakresu działalności, warunków współpracy, a także danych kontaktowych. Co zrobić, aby strona była czytelna i przyjazna dla użytkownika oraz jak sprawić, żeby klient na nią trafił?

Wizytówka w internecie

Konsumenci szukają informacji o towarach i usługach w internecie – z danych GUS wynika, że robi to prawie 59% Polaków. Firmy, także kancelarie prawne, do dostarczenia informacji o swojej działalności wykorzystują strony internetowe. Kiedyś były to proste strony prezentujące najważniejsze aspekty działalności danego podmiotu, dziś bardzo często są to rozbudowane platformy contentowe, dostarczające internautom wiadomości i wyspecjalizowane treści merytoryczne, przygotowywane przez ekspertów. 

Aby zachęcić potencjalnego klienta do pozostania na stronie internetowej, powinna być ona czytelna, przejrzysta i intuicyjna. Architektura informacji musi prowadzić internautę pomiędzy poszczególnymi treściami w sposób prosty i nieskomplikowany. Zbyt duża ilość podstron może wprowadzić chaos i sprawić, że potencjalny klient nie dotrze szybko do informacji, których szukał i opuści stronę kancelarii. Strony projektowane w oparciu o user experience (UX, z ang. doświadczenie użytkownika) zaprogramowane są w taki sposób, aby łączyły w sobie funkcjonalność, użyteczność oraz aspekty estetyczne. Stronna powinna być łatwa w obsłudze zarówno na komputerach, jak również urządzeniach mobilnych. Niedopuszczalne są sytuacje, w których część przycisków na stronie otwieranej na smartfonie czy na tablecie nie działa, lub są zbyt małe, by można było w nie kliknąć.

Atrakcyjny design

Strony internetowe oprócz warstwy funkcjonalnej powinny prezentować również ciekawą i ładną szatę graficzną, zgodną z identyfikacją wizualną danej kancelarii (o identyfikacji wizualnej więcej pisaliśmy tutaj.). Warstwa wizualna musi zainteresować i przyciągać internautów, a także odróżniać stronę od projektów stosowanych przez konkurencje. Elementy graficzne powinny oddawać charakter kancelarii – trudno sobie wyobrazić futurystyczną stronę kancelarii prawnej prowadzonej przez radców prawnych, którzy cenią sobie tradycyjny i konserwatywny model działalności. Tak samo do młodego i dynamicznego zespołu prawników, korzystających w swej pracy z najnowszych technologii, nie będzie pasowała tradycyjna strona internetowa oparta na słowie pisanym.

Strony internetowe mogą wykorzystywać przeróżne formaty – video, animacje, pokazy slajdów i zdjęcia. Ważne, żeby były spójne wizerunkiem kancelarii oraz dostarczały najważniejszych informacji potencjalnym klientom.

Co pokazać w internecie

Jakie treści powinny znaleźć się na stronie internetowej kancelarii? Przede wszystkim informacje o profilu jej działalności. Już ze strony głównej internauta powinien się dowiedzieć gdzie trafił – czy do kancelarii zajmującej się prawem pracy, prawem rodzinnym czy może trafił na stronę radców prawnych zajmujących się obsługą spółek. Na opis specjalizacji warto wykorzystać całą dedykowaną podstronę. Opisy powinny być szczegółowe i zachęcające do podjęcia współpracy na danym polu. W opisach warto pochwalić się doświadczeniem i zrealizowanymi projektami.

Kolejną podstroną, której nie może zabraknąć jest zakładka zespół. Powinny się tu znaleźć krótkie notki biograficzne wszystkich specjalistów kancelarii. To właśnie poszczególni prawnicy i ich doświadczenie zawodowe przyciągają klientów, warto więc wyeksponować poszczególne pozycje. Biogramy powinny zawierać aktualne informacje o zdobytym doświadczeniu zawodowym. Można tu umieścić wzmianki o zrealizowanych projektach, prowadzonych sprawach czy publikacjach medialnych danego radcy prawnego. Przy przedstawianiu członków zespołu warto dodać zdjęcia prawników. Umieszczenie aktualnych i profesjonalnych fotografii zmniejsza dystans pomiędzy kancelarią a potencjalnym klientem. Zdjęcia przyciągają wzrok i ułatwiają zapamiętywanie. Publikowane fotografie powinny być spójne, najlepiej wykonane u jednego fotografa. 

Jeśli kancelaria prawna często występuje w mediach, prowadzi liczne szkolenia czy po prostu chce informować klientów i otoczenie biznesowe o ważnych wydarzeniach związanych ze swoją działalnością, na swojej stronie internetowej może prowadzić zakładkę aktualności. Jak sama nazwa wskazuje, podstrona powinna być aktualizowana regularnie – wpisy sprzed dwóch lat nie zaciekawią i zatrzymają uwagi potencjalnych klientów, a dodatkowo mogą wywołać wrażenie „martwego biznesu”.

Zakładka newsowa z powodzeniem może służyć również do publikacji tekstów merytorycznych. Zmiany konkretnych przepisów mają duży wpływ na klientów kancelarii? Warto popełnić dłuższy tekst wyjaśniający skutki zmian lub informujący o nowych obowiązkach wynikających z najnowszych regulacji prawnych. Jest to również doskonałe miejsce do publikacji raportów czy e-booków stworzonych przez kancelarię.

Na koniec podstrona najważniejsza – kontakt. To właśnie za ta zakładka powinna być miejscem docelowym, do którego trafi internauta. Wszystkie treści zamieszczone na stronie mają ułatwić klientowi nawiązanie kontaktu z kancelarią. W tu warto zamieścić zarówno adres siedziby kancelarii(jeśli kancelaria posiada biura w różnych miastach, je również warto wyszczególnić), numer telefonu i adres e-mail.

Kancelarie prawne w zależności od specyfiki działalności mogą wzbogacić stronę o dodatkowe zakładki, takie jak:

  • CSR – w której powinny pojawić się informacje o działalności non-profit i wspieranych akcjach społecznych,
  • kariera – która musi być ona aktualizowana na bieżąco, a w przypadku zakończenia działań rekrutacyjnych, warto ją dezaktywować,
  • centrum prasowe lub dla mediów – gdzie zamieszczają gotowe do pobrania notki biograficzne swoich ekspertów, logo i noty prasowe (wydawane z okazji najważniejszych wydarzeń w kancelarii).

Na stronach kancelarii często pojawiają się również podstrony z bazą wiedzy czy przejścia do blogów. Zawierają one treści użyteczne dla klientów, ale także wspierają pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach.

Strona internetowa powinna być również połączona z mediami społecznościowymi kancelarii: LinkedIn, Facebookiem czy Twitterem. Odnośniki do profili w social media warto również dodać przy notkach biograficznych poszczególnych radców – tu należy jednak linkować tylko takie profile, które prowadzone są w sposób publiczny. Gdy czyjeś facebookowe konto wypełnione jest prywatnymi fotografiami z wakacji i brakuje na nim treści związanych z działalnością zawodową, jego linkowanie z oficjalną biografią na stronie firmowej warto pominąć. 

Witryna internetowa

Strony internetowe zwane są również witrynami – nie bez powodu. W każdym sklepie czy kawiarni to właśnie witryna jest elementem, który klient widzi jako pierwszy. Układ elementów, kolorystyka i wystrój mają za zadanie zaprosić go do wnętrza. Strona internetowa jest jej wirtualnym odpowiednikiem, który ma zachęcić potencjalnego klienta do odwiedzenia kancelarii prawnej i skorzystania z jej usług. Warto zadbać by była przyjazna i dostarczała klientom niezbędnych informacji.

Autor: Marta FranczakBO Communications – agencja wyspecjalizowana w komunikacji, marketingu i PR usług profesjonalnych.

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy