19.04.2024

Sejm za poprawkami do ustawy o dalszej informatyzacji ksiąg wieczystych

opublikowano: 2015-01-15 przez: Mika Ewelina

Sejm przyjął w czwartek trzy poprawki Senatu do zmiany Kodeksu postępowania cywilnego. Jednym z głównych celów nowelizacji jest dalsza informatyzacja postępowania z księgami wieczystymi.

W nowelizacji, którą Sejm uchwalił w końcu listopada zeszłego roku, chodzi o to, żeby elektroniczna forma inicjowania postępowania wieczystoksięgowego była obowiązkowa dla notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych (jako organów egzekucyjnych).

Poprawki senackie doprecyzowały kwestie szczegółowe. W jednej z nich uzupełniono np. zakres danych gromadzonych przez resort finansów w odniesieniu do naczelników urzędów skarbowych, oraz ich zastępców, o informacje dotyczące wygaśnięcia stosunku pracy. Chodzi o możliwość weryfikacji uprawnień osób mogących występować z wnioskami w elektronicznym postępowaniu wieczystoksięgowym.

Resort sprawiedliwości, który przygotował tą nowelizację, liczy na to, że jeśli wnioski o wpis do księgi wieczystej lub o jej założenie będą składane drogą informatyczną, to takie elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe (e.p.w.) pozwoli szybciej załatwić sprawę i zwiększy bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami, utrudniając np. wielokrotną sprzedaż tej samej nieruchomości.

W nowelizacji przyjęto jako zasadę, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej nie będzie się dołączać dokumentów w postaci elektronicznej, bo większość dokumentów będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w postaci papierowej. Wyjątkiem od tej zasady ma być sytuacja, gdy dokumenty stanowiące podstawę będą pierwotnie w formie elektronicznej - wtedy ma się je załączać.

Składający wniosek będzie musiał posiadać konto użytkownika w systemie teleinformatycznym obsługującym e.p.w. System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe będzie weryfikować dane identyfikacyjne notariusza i komornika, a także naczelnika urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie pozwoli sądowi na stwierdzenie, czy osoby te posiadają uprawnienia.

Naczelnik skarbówki, notariusz i komornik sądowy mają podpisywać składane przez siebie pisma procesowe w e.p.w. używając bezpiecznego podpisu, weryfikowanego ważnym certyfikatem. Szczegóły zakładania kont, ich obsługi i trybu zakładania konta w systemie określi rozporządzenie ministra sprawiedliwości.

W ustawie zaproponowano też wiele zmian w K.p.c., które mają usprawnić postępowanie w sprawach z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. (PAP)

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy