25.04.2024

Programy umożliwiające przekazanie 1 proc. tylko jednej OPP będą oznaczone

opublikowano: 2015-11-16 przez:

Organizacje pożytku publicznego oferujące programy do rozliczania podatków, za pośrednictwem których 1 proc. można przekazać tylko konkretnej OPP, będą musiały o tym wyraźnie informować; MPiPS przygotowało projekt rozporządzenia określającego, jak mają być sformułowane te informacje.

Oferowanie programów komputerowych pomagających w wypełnieniu zeznania podatkowego to popularny sposób zachęcania do przekazania 1 proc. podatku – organizacja proponuje program, w którym domyślnie wpisane są jej dane, zatem tylko tej OPP podatnik może przekazać 1 proc.
Pod koniec października weszła w życie nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która wprowadziła m.in. obowiązek informowania, czy takie programy oferują możliwość dokonania swobodnego wyboru organizacji, którą można wesprzeć, przekazując 1 proc.
Nowela zobowiązała też organizacje pożytku publicznego do informowania o tym, że reklama zachęcająca do przekazywania 1 proc. podatku jest finansowana ze środków pochodzących z tego właśnie źródła.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało i skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, które szczegółowo określa, jak powinny być sformułowane takie informacje.
Zgodnie z projektem kampanie – prowadzone w formie audiowizualnej, wizualnej i dźwiękowej – mają zawierać informację następującej treści: „Materiał promocyjny został sfinansowany/ współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1 proc. podatku przekazanego przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych”.
Informację taką należy umieścić w dolnej części materiału promocyjnego, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 20 proc. jej powierzchni, w taki sposób, aby tekst był widoczny i czytelny. Jeśli reklama obejmuje więcej niż jedną stronę, informacja powinna być umieszczona na pierwszej stronie. W przypadku reklam dźwiękowych tekst trzeba będzie odczytać, a czas przekazu nie może być krótszy niż 9 sekund.
Reklamy niespełniające tych wymogów, które zaczęto publikować przed wejściem w życie rozporządzenia, będą mogły być rozpowszechniane nie dłużej niż przez miesiąc po tym, jak zaczną obowiązywać nowe przepisy.
Natomiast informacja dotycząca programów komputerowych powinna być prezentowana w taki sposób, aby podatnik przed rozpoczęciem wypełniania zeznania podatkowego był świadomy, czy korzystając z tego oprogramowania będzie mógł dokonać swobodnego wyboru OPP. Ponadto informacja w programie komputerowym powinna być zamieszczana w formie możliwej do odczytu przez osoby niewidome i słabowidzące, czyli spełniać wymagania WCAG 2.0, z uwzględnieniem poziomu AA.
Programy komputerowe, które nie umożliwiają podatnikowi dokonania swobodnego wyboru i przekazania 1 proc. podatku, muszą zawierać informację o następującej treści: „Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru dowolnej organizacji pożytku publicznego i przekazania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych”.
Jeśli program stwarza taką możliwość, również powinien zawierać stosowną informację.
Informację trzeba będzie umieścić w taki sposób, aby tekst był widoczny i czytelny; będzie się ona musiała znaleźć również na opakowaniu programu – jeśli jest on dostępny w opakowaniu.
Konsultacje projektu potrwają do 19 listopada. Rozporządzenie ma wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia.
Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej OPP, wystarczy w odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym wpisać jej nazwę i numer KRS. Pieniądze zostaną przelane przez urząd skarbowy. Wykaz OPP uprawnionych do ubiegania się o 1 proc. dostępny jest na stronie www.pozytek.gov.pl.
Z danych resortu finansów wynika, że w 2015 r. 1 proc. podatku dla OPP przekazało 12,5 mln podatników (ponad połowa); w sumie było to ponad 557 mln zł.
(PAP)

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy