19.04.2024

Węgrzyn: poseł nie może sam kupić biletu lotniczego na zagraniczną podróż służbową

opublikowano: 2014-12-10 przez: Mika Ewelina

Poseł udający się w służbową podróż zagraniczną nie może sam kupić biletu lotniczego - wyjaśnił wiceszef Kancelarii Sejmu Jan Węgrzyn. Podkreślił, że są trzy sposoby, w jaki poseł może rozliczyć koszty podróży służbowej - jednym z nich jest. tzw. kilometrówka.

W środę trzej posłowie usunięci z PiS w związku z ich służbową podróżą do Madrytu: Adam Hofman, Mariusz A. Kamiński i Adam Rogacki oświadczyli na konferencji w Sejmie, że ze środków na zagraniczne podróże służbowe korzystali zgodnie z prawem i wewnętrznymi regulacjami Sejmu.

Trójka posłów PiS wzięła na podróż do Madrytu zaliczki z sejmowej kasy, zgłaszając wyjazd samochodem; w rzeczywistości polecieli tanimi liniami lotniczymi. W środę przekonywali, że kancelaria Sejmu nie straciła na żadnym z ich wyjazdów "ani złotówki". Jak mówił Kamiński, w przypadku wyjazdów zagranicznych posłów nie obowiązuje kilometrówka, ale poseł ma wybór: albo dostaje bilet lotniczy, albo jego ekwiwalent i ma "skutecznie dotrzeć na miejsce".

Wiceszef Kancelarii Sejmu wyjaśnił PAP, że poseł może w trojaki sposób odbyć służbową podróż zagraniczną.

"Najprostszy sposób - drogą lotniczą. Poseł zgłasza chęć wyjazdu, dostaje odpowiednią zgodę - od marszałka czy przewodniczącego odpowiedniej delegacji - Kancelaria Sejmu kupuje mu bilet w ramach zawartej umowy na obsługę lotniczą Kancelarii Sejmu, oblicza należne diety i wypłaca tzw. ryczałt na hotel" - tłumaczył Węgrzyn.

Poseł może też w podróż zagraniczną jechać pociągiem, ale wtedy również to Kancelaria Sejmu kupuje mu bilet (w kraju poseł jeździ za darmo).

Węgrzyn powiedział też, że poseł nie może sam kupić biletu lotniczego na podróż służbową za granicę - nie ma takiej możliwości prawnej.

Drugi sposób to właśnie tzw. kilometrówka. Jak głosi uchwała Prezydium Sejmu, z tytułu podróży zagranicznej samochodem, stanowiącym własność posła, przysługuje mu zwrot kosztów "według stawek za jeden kilometr przebiegu powiększonych o 50 proc". "Technicznie to się odbywa w ten sposób, że przychodzi poseł i mówi, że chce jechać własnym samochodem. Określa się liczbę kilometrów od granicy, mnoży razy stawkę i dostaje pieniądze na podróż swoim prywatnym samochodem" - powiedział wiceszef Kancelarii. "Z tego sposobu korzystają przede wszystkim posłowie, którzy jadą do krajów bliskich, czyli Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa. Są sytuacje związane też z tym, że bliżej jest tam posłom dojechać z ich miejsca zamieszkania - nie muszą tracić czasu na jazdę do Warszawy, a następnie lot samolotem" - podkreślił.

Jak wyjaśnił, trzeci sposób - wprowadzony uchwałą Prezydium Sejmu w 2009 r. - rzeczywiście pozwala na skorzystanie z ekwiwalentu kosztów podróży lotniczej - ale pod dwoma warunkami: musi to być podróż własnym samochodem, a jej koszt musi być wyższy niż ewentualny koszt podróży lotniczej.

"Uchwała mówi, że w przypadku podróży służbowej za granicę odbywanej samochodem stanowiącym własność posła, jeżeli jej całkowity koszt przewyższa koszty podróży służbowej odbywanej środkami komunikacji lotniczej, marszałek Sejmu może podjąć decyzję o wypłacie posłowi należności stanowiącej równowartość kosztów podróży służbowej odbywanej środkami komunikacji lotniczej" - powiedział Węgrzyn.

Jak wygląda to w praktyce? "Poseł przychodzi i mówi, że chce jechać w konkretne miejsce. Nasz urzędnik sprawdza, że na konkretny dzień, np. za dwa tygodnie bilet lotniczy kosztuje np. 2,5 tys. zł i mówi: panie pośle, leci pan czy jedzie? I jeśli poseł odpowiada, że chce jechać samochodem, to urzędnik informuje go, że na tę podróż otrzyma zwrot 2,5 tys. zł" - wyjaśnił wiceszef kancelarii.

"Tylko zwracam uwagę, uchwała mówi - w przypadku podróży zagranicznej samochodem stanowiącym własność posła" - podkreślił Węgrzyn. "Czyli clue polega na tym, że to nie może być podróż do miejsca +x+ odbywana jakimkolwiek środkiem komunikacji" - podkreślił.

Wiceszef Kancelarii Sejmu powiedział, że tak miało być też w przypadku tzw. "wyprawy madryckiej" trójki byłych już posłów PiS. "Panowie posłowie zadeklarowali, że chcą jechać swoimi samochodami. Dostali środki do wysokości biletu Warszawa-Madryt-Warszawa na dzień rezerwacji, a jak widzieliśmy w +Fakcie+, podobno polecieli tanimi liniami lotniczymi" - powiedział.

Według niego posłowie w momencie, gdy wybierają ekwiwalent za bilet lotniczy, deklarują "nie tylko przytomnie, ale i pisemnie", że pojadą tylko i wyłącznie własnym samochodem.

"Składając takie oświadczenie wypełniają kartę podróży samochodem prywatnym, gdzie wpisują: dokąd chcą jechać, na ile i - zwracam uwagę - datę i godzinę przekroczenia granicy oraz datę i i godzinę powrotu" - mówił.

Jak zaznaczył, w przypadku pobierania ekwiwalentu nie trzeba wyliczać kilometrówki, bo poseł może otrzymać tylko kwotę do wysokości równowartości ceny biletu lotniczego.

Trzech b. posłów PiS w poniedziałek złożyło swoje wyjaśnienia komisji prowadzącej audyt rozliczeń służbowych wyjazdów poselskich - powiedział Węgrzyn. Jak dodał, są one analizowane. (PAP)

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy