29.03.2024

TK: sposób oceny projektów finansowanych z funduszy UE zgodny z konstytucją

opublikowano: 2015-02-10 przez:

Kryteria wyboru projektów finansowanych z programów unijnych nie wymagają określenia przez prawo, a sposób ich ustalania jest zgodny z konstytucją - uznał we wtorek Trybunał Konstytucyjny, który rozpoznał skargę osoby prywatnej dot. kompetencji urzędów w tej sprawie.

Wnioskodawca skargi twierdził, że zasady oceny projektów ubiegających się o dofinansowanie nie opierają się na przepisach obowiązującego prawa i w związku z tym są niezgodne z konstytucją. Skarżący zarzucał również, że przeprowadzenie wyboru na niejasnych i nieznanych mu kryteriach oceny narusza prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpoznania sprawy, a także prawa majątkowe.

Skarżący zaznaczał również, że pozbawiono go prawa do sprawiedliwego rozpoznania sprawy administracyjnej przez sąd, gdyż urzędy i sądy administracyjne działają na podstawie tzw. prawa powielaczowego. Argumentował, że działania urzędów i sądów na podstawie kwestionowanych przepisów spowodowały, że nie otrzymał dotacji, o którą się ubiegał.

W ocenie sędziów kryteria wyłaniania tych projektów nie stanowią prawa, lecz tylko skalę ocen potrzebną instytucjom zajmującym się ich rozpatrywaniem. Ich zdaniem nie dochodzi do tworzenia nowych przepisów, wykraczających poza te obowiązujące i nie zostaje naruszone prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez sąd.

"Naruszenie prawa do sądu miałoby w niniejszej sprawie polegać na tym, że rozstrzygnięcie sądowe zostało podjęte na podstawie przepisów, które nie spełniają warunków prawa powszechnie obowiązującego" - tłumaczył sędzia-sprawozdawca Stanisław Biernat.

Trybunał zwracał uwagę, że kwestia rozpatrywania wniosków o dofinansowanie z programów operacyjnych leży na styku prawa krajowego i unijnego. Podkreślał jednak, że zasady dotyczące ustalania kryteriów wyboru projektów, a także procedury konkursowej i sądowej kontroli nad rozstrzygnięciami konkursów są przede wszystkim zawarte w rozporządzeniach unijnych, a ich uzupełnieniem i rozwinięciem są przepisy krajowe.

Wskazał także, że propozycje kryteriów wyboru projektów nie są adresowane do sądów administracyjnych, choć mają dla nich znaczenie w przypadku odwołań. Nie mają jednak charakteru prawa powszechnie obowiązującego.

W pozostałych kwestiach Trybunał umorzył postępowanie.

O przygotowaniu kryteriów, przekazaniu ich do zatwierdzenia komitetowi monitorującemu i rozstrzygnięciu konkursu mówi ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Kwestionowane przepisy - zdaniem wnioskodawcy - były sprzeczne z konstytucyjnym prawem do dostępu do informacji o działalności organów władzy publicznej, a także art. 87 Konstytucji RP, zgodnie z którym źródłami obowiązującego prawa w Polsce są: konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Sprawa trafiła do Trybunału w 2011 roku. W 2013 TK ją oddalił, jednak wnioskodawca złożył zażalenie. (PAP)

Prawo i praktyka

Przygody Radcy Antoniego

Odwiedź także

Nasze inicjatywy